Hoitotakuu ei riitä, jos asiakkaita ei kohdata oikein

Ennaltaehkäisy, matalan kynnyksen palvelut ja varmuus hoidon nopeasta saannista ovat merkittäviä asioita, kun on kyse hyvinvoinnista ja terveydestä. Aluevaalien keskusteluissa jokainen puolue puhuu laadukkaiden palvelujen puolesta, mutta mitä sellaiset palvelut ovat?

Sosiaali- ja terveydenhoidon monet tehtävät ovat ensisijaisesti asiakkaan kohtaamista. Näissä kohtaamisissa tehdään kuitenkin liian usein oletuksia esimerkiksi sukupuolesta, seksuaalisuudesta ja toimintakyvystä. Työntekijöillä ei ole tarpeeksi valmiuksia kohdata moninaisuutta. Sekä sosiaali- ja terveysalalla että pelastustoimissa on koulutettava entistä paremmin toimintatavat moninaisten asiakkaiden kohtaamiselle. Tiedon ylläpitäminen ja jatkuva kouluttaminen on myös taattava.

Jotta ammattilainen voi todella tarjota hoitoa ja hoivaa kohti asiakkaan kuntoutusta tai täyttä toimintakykyä, on erityisen tärkeää kouluttaa kyky sensitiiviseen kohtaamiseen. Tällöin ammattilainen huomioi asiakkaan mahdollisesti kokeman traumatisoitumisen niin, ettei traumatisoi omalla toiminnallaan asiakasta.

Hyvinvoinnin edellytyksenä on, että kaikki voidaan kohdata tasapuolisesti ja jokaiselle voidaan tarjota sopivia palveluja. Tämä tarkoittaa erilaisten elämänvaiheiden ja perhemallien tunnistamista. Nuorison ja nuorten aikuisten erityispiirteitä ja niille ominaisia tarpeita on tunnistettava entistä paremmin omana aiheenaan. Nuorten elämässä muutokset koetaan eritavalla kuin myöhemmässä iässä ja monet asiat koetaan ensimmäistä kertaa. Panostamalla esimerkiksi seksuaalikasvatukseen ennaltaehkäistään seksuaaliväkivaltaa ja lisätään ymmärrystä kehoon liittyvistä itsemääräämisoikeuksista. Mahdollisuus seksuaalineuvontaan ja –terapiaan on tärkeä etenkin nuorille.

Tavoitteet moninaisuuden ja erilaisuuden kohtaamiselle vaativat toimintatapojen kehittämistä sote-kentällä. Se tarkoittaa palvelujen tarjoajien kouluttamisen lisäksi järjestöjen osallistamista toiminnassa. Järjestöillä on tärkeä rooli ammattilaisten tiedon jaon ja asiakkaan auttamisen parissa. Tietoa vähemmistöistä ja vertaistuen mahdollisuus ovat toisinaan parhaiten saatavilla järjestöiltä. On siis tärkeää, että järjestöjen roolia vahvistetaan ja linkitetään osaksi sote-palveluita ja hoitoa.

Vaalit nostavat keskustelun sosiaali- ja terveyspalvelujen ääreen kansalaisten ja poliitikkojen. Miten hyvinvointi käytännössä taataan, kun palveluun päästään? Nyt on juuri se aika, kun poliitikoilta on vaadittava selkeyttä siihen, minkälaisiin palveluihin tulevaisuudessa panostetaan ja keitä varten palvelut ovat.

Previous
Previous

Pasifismin merkitystä ei tule unohtaa turvallisuuden tavoittelussa

Next
Next

Feministisen puolueen aluevaaliteesit: Hoiva alkaa kohtaamisesta