Lyhyet kommentit valtion kestävän liikenteen investoinneista vuodelle 2023

Perinteisesi suomalaisessa liikenteen hierarkiassa kävely ja etenkin pyöräily tulevat henkilöautojen perässä, mikä tarkoittaa, että autotiet määrittävät kävely- ja pyöräilyolosuhteet sekä infran. Tämä johtaa mm. joustamiseen turvallisista pyörätieleveyksistä ja tienylityksistä. Hierarkian muuttaminen itsessään voisi säästää miljoonia nykyisistä väylien investoinneista. Ajonopeuksien laskeminen, nykyisten väylien tehokkaampi hyödyntäminen ja kävelyn ja pyöräilyn näkyväksi tuominen säästäisi mm. tienpidossa ja polttoainekuluissa.

Valtiolla ja kunnilla on suuri vastuu tämän hierarkian muuttamisesta. Valtion budjetilla voidaan ohjata rahat oikeaan paikkaan ja saavuttaa valtakunnallisesti asetettuja tavoitteita kestävälle liikennejärjestelmälle. Vuoden 2023 rahat on jaettu ja näistä päätöksistä olen kerännyt muutaman huomion, jotka eivät kaiken kattavasti kommentoi liikenteeseen ja liikkumiseen kohdistettuja rahoja tai toimia.

1. Vain alle 4 M€ kävelyn ja pyöräilyn investointehin.

Tällä hinnalla saadaan 5-15 km kävely- ja pyöräteitä. Huolimatta siitä, että niiden kustannustehokkuus on liikenneinvestointien parhaimmistoa ihmisten hyvinvoinnin, ympäristön, terveyden ja valtiontalouden kannalta, näin pienellä investoinnilla ei voi aidosti saavuttaa valtion tai maakuntien kestävän liikkumisen tavoitteita.

2. Kotimaan lennoista tuet pois heti, kiitos.

Tiesitkö, että valtio tukee maakuntakenttien lentoja esim. Jyväskylään ja Kokkolaan turvatakseen lentoliikennettä? Tuista on tarkoitus luopua ajan myötä, mutta tässä tilanteessa, kun tukia on annettu jo n. 40 M€, niiden jatkamisen perusteet ovat heikot.

Lisäksi henkilökuljetuksista otetaan arvonlisävero pois väliaikaisesti. Tämä on arjen joukkoliikenteen käytön kannalta tärkeä päätös, mutta sen vaikutukset ulottuvat myös kotimaan lentoihin.

3. Joukkoliikennematkojen hintoihin tulee ainakin hetkellistä helpostusta.

On tärkeää, että ostovoiman heiketessä voidaan nopeasti laskea työmatkojen bussilippuhintoja. Koska kyseessä on arvonlisäveron poistaminen, vaikutukset ovat kuitenkin paljon heikommat kuin kohdistetuissa tuissa. Sen sijaan, että nyt hiihtolomamatkalaiset säästävät euroja lentolipuissaan, arjen paikalliseen joukkoliikenteeseen investointi olisi paljon tärkeämpää.

4. Kaupunkiseutujen maanteihin investointi on laitettava tarkempaan syyniin.

Olemassa olevaa on ylläpidettävä ja hyödynnettävä, kun kehitämme kestäviä yhdyskuntia. Valtio investoi jatkuvasti hankkeisiin, joilla parannetaan tai ylläpidetään hyviä henkilöautoyhteyksiä. Valitettavasti kestävien liikennemuotojen edistäminen samaan aikaan on haastavaa. Tämän takia on pidettävä huolta, että tulevat investoinnit ovat varmasti sellaisia, jotka ensisijaisesti tukevat kestäviä kulkumuotoja ja kaupunkikehitystä.

Previous
Previous

Olen ehdolla eduskuntavaaleissa 2023 Helsingissä!

Next
Next

Utopian merkityksestä politiikassa